Novi Liber o AFERA TUNELA

Predsjednik Uprave vodeće austrijske građevinske tvrtke Strabag, dr. Hans Peter Haselsteiner, 28. kolovoza poslao je premijeru Ivi Sanaderu pismo alarmantnog sadržaja u kojem ga obavještava o mogućim malverzacijama u natječaju za odabir izvođača radova za drugu fazu opremanja 11 tunela na dionici od Kikovice do Stare Sušice na autocesti Rijeka-Zagreb.

U pismu se navodi kako je Strabagov konzorcij 20. kolovoza tvrtki Autocesta Rijeka-Zagreb (ARZ) podnio dokumentaciju za sudjelovanje u natječaju. Konzorcij pet tvrtki – Strabag AG, Strabag Anlagentechnik, Viadukt, Exor i Ovit – ponudio je cijenu od 529,5 milijuna kuna, dok je konkurentska ponuda hrvatske tvrtke Dalekovod iznosila 555,9 milijuna.

PONIŠTENJE

U međuvremenu smo dobili naznake da se razmatra mogućnost poništenja natječaja. Strabag neće imati drugu opciju osim da iscrpi sva pravna sredstva protiv mogućeg poništenja. Stoga tražimo vašu podršku kako bi se osiguralo da hrvatske vlasti poštuju rezultate natječaja”, napisao je dr. Haselsteiner hrvatskom premijeru s kojim je, kako tvrde naši izvori, osobni prijatelj od kraja osamdesetih, iz vremena kad je Sanader živio i radio u Austriji.
Haselsteinerove strepnje pokazale su se opravdanima, no natječaj nije poništen, već je ARZ posao povjerio Dalekovodu čija je ponuda nepovoljnija za više od 26 milijuna kuna.
Čim su to saznali, u Strabagu su se, kao što su i najavili u pismu premijeru, upustili u pravnu bitku za ostvarenje svojih prava.
Dok na pedesetak kilometara dugoj dionici od Kikovice iznad Rijeke do Stare Sušice u Gorskom kotaru radovi ne prestaju ni u noćnim satima, čini se da je na pomolu afera koja bi mogla ugroziti i financijsku konstrukciju pa tako i planirani rok završetka punog profila autoceste do kraja 2008.

DOKUMENTACIJA

Naime, informacija o nelogičnosti u odabiru najpovoljnijeg ponuđača odmah je došla do čelnih ljudi Europske investicijske banke (EIB), čiji su krediti glavni izvor financiranja izgradnje tog, ali i desetak drugih infrastrukturalnih projekata hrvatske Vlade u ukupnoj vrijednosti od 220 milijuna eura.
Prema dokumetaciji koju Globus posjeduje, tvrtka ARZ, zadužena za građenje i održavanje autoceste, 5. rujna donijela je odluku o odabiru najpovoljnijeg ponuđača, tvrtke Dalekovod. Dalekovod bi trebao nabaviti i ugraditi elektroopremu i prometnu oporemu na dionici koja se gradi, obaviti rekonstrukciju postojećih centara za kontrolu prometa te izgraditi zidove za zaštitu od buke na potezu od Kikovice do tunela Tuhobić.
Austrijski konzorcij Strabag 10. rujna uložio je ARZ-u prigovor na tu odluku. U prigovoru Strabag naglašava kako su na natječaj stigle tri ponude. Iz zapisnika s otvaranja ponuda jasno je da je Strabagova ponuda 26,4 milijun kuna povoljnija od odabrane Dalekovodove, te 54 milijuna jeftinija od one trećeg ponuđača, tvrtke Končar Inženjering. U Strabagovu konzorciju ne slažu se s prilično neuvjerljivim argumentima koje je ARZ u obrazloženju svoje odluke naveo kao njihove nedostatke. U obrazloženju odbijenice austrijskom konzorciju ARZ navodi kako nije jasno naznačeno koja će od pet tvrtki iz konzorcija obaviti koji dio posla, dio dokumentacije o bivšim poslovima tvrtki nije ovjeren kod javnog bilježnika, nisu priložene ovjerene kopije radnih knjižica…

POSLOVANJE

Prema ocjeni ARZ-ove komisije, jedan član konzorcija nije priložio bilancu dobiti i gubitaka iz 2004., dok drugi nije ovjerio financijska izvješća, nisu ovjereni prijevodi potvrda o podmirenim porezima, a ovlaštenja tvrtki proizvođača opreme Philips i Siteco priložena su također kao neovjerene kopije. U Strabagu tvrde da su u svojoj ponudi priložili svu potrebnu dokumentaciju, uključujući i onu o financijskom poslovanju tvrtke iz koje je jasno da udovoljavaju svim zahtjevima naručitelja i hrvatskim propisima. S obzirom na sve to, Strabag od ARZ-a traži da ponovno preispita sve ponude. Kako doznajemo iz izvora bliskog upravi Strabaga, Europska investicijska banka neslužbeno je najavila kako bi na teren mogla poslati svoje povjerenstvo koja bi uvidom u natječaj trebalo utvrditi što se doista dogodilo. Sve bi to, tvrde naši sugovornici, radove na dionici moglo usporiti za šest do sedam mjeseci. Naime, kao institucija EU-a koja najjeftinijim razvojnim kreditima potiče izgradnju infrastrukture, EIB, neslužbeno doznajemo, odmah reagira na potencijalne slučajeve korupcije tako da može obustaviti isplate mjesečnih tranši tekućih kredita. Glasnogovornik EIB-a Dušan Ondrejička pojašnjava “kako ta banka može financirati samo projekte u kojima se javne nabave provode u skladu s propisima EU-a”.
“Do sada nismo dobili nikakav dokaz da javni natječaji za gradnju autoceste Zagreb-Rijeka nisu u skladu sa zakonima EU, a ako se utvrde nezakonitosti, banka će odlučiti koje će mjere poduzeti”, navodi Ondrejička. ARZ  je dužan ugovor o izvođenju radova prije potpisa proslijediti u EIB-u na odobrenje.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *